Af Mikkel L. Sørensen
I dette oplæg vil jeg forsøge at belyse brugen af lege på vores Mini-hold i Taifu, da det er et centralt værktøj i undervisningen. Det bliver specielt anvendt på netop dette hold, da den specifikke aldersgruppe kræver en varierende tilgang til læring, for at kan bibeholde fokus. For udefrakommende kan det oftest fremstå som ’leg for legens skyld’. Men de valg af lege som instruktørerne bruger på Mini-holdet er ikke uovervejet, og har altid en bagtanke af læring.
Leg til udvikling af kognitive og sociale evner
Leg og læring er en finurlig sammenførelse som ikke desto mindre kan tilføje rigtig meget til et barns udvikling indenfor et hvilket som helst felt.
Det er gang på gang bevist, at fysisk aktivitet i forvejen øger kognitive evner, samt højner udviklingen af mentale, emotionelle og sociale processer—herunder problemløsning, opmærksomhed og rumopfattelse. Derfor tager legene på Mini-holdet som oftest udgangspunkt i en eller anden form for fysisk udfoldelse, f.eks. i haleleg eller stafet. Blot det at skulle indfinde sig i en ’rolle’ som deltager i en leg, disponerer barnet for mange forskellige sunde udfordringer. Som deltager er jeg i relation med andre, og skal ikke blot forstå, hvad min egen rolle er og, hvordan jeg spiller denne, men også hvordan andre har indflydelse på mig og samspillet. Der skal indgås kompromisser, der skal spilles efter reglerne, og man skal aflure rammerne for legen. Så at sige: Hvad er acceptabelt nu og her?
Samtidig med at udvikle det sociale aspekt gennem leg, så udvikler børn sammenhængen mellem hjerne og krop ved at blive udfordret på forskellig vis i lege. Dette kan eksemplificeres i det næste, gennem forskellige eksempler fra undervisningen.
Eksempler
- Børnene stilles op på række, og to instruktører kommer nu gående/løbende med en pind imellem sig. Børnene skal hoppe eller dukke sig under denne når den kommer tæt på dem.
Her er det påkrævet at barnet udviser en stor del fokus og timing. Udover det fysiske i at skulle eksempelvis hoppe, så kan barnet ikke udføre opgaven/legen, hvis ikke der er fokus på pinden. Dertil kommer timing. Selv hvis det rette fokus er til stede, kan opgaven ikke fuldføres, hvis barnet springer for tidligt eller for sent. Netop timing er pivotalt for barnets senere udvikling i karate, idet kampsport kræver nøje afmåling af sin modstander i kamp.
- I legen ’gulerod’ udvælges to børn som ’kaniner’. Resten af børnene skal holde i hinandens hænder i en cirkel på gulvet som ’gulerødder’. Kaninerne skal, ved at tage fat i gulerøddernes fødder, forsøge at hive dem ud af cirklen, så at de ikke længere holder i nogens hænder. Når en gulerod er trukket ud, bliver den til en kanin.
I denne leg skal børnene gå på kompromis med hinanden. Ens egen og andres rolle som kanin eller gulerod skal accepteres, og vi bliver enige om et sæt spilleregler. F.eks. skal kaninerne trække gulerødderne ud ved anklerne, og intet andet. Dertil må kaninerne ikke løbe vildt hen over cirklen, da der er fare for at træde på nogens hænder. Til sidst skal samarbejdet testes. Kaninerne kommer ingen vegne ved at bakse med hver deres gulerod, men skal forene kræfter om samme opgave.
- Der laves oftest ’stafet’ til opvarmning. Her skal børnene udføre nogle forskellige øvelser ved at imitere bevægelser fra dyreriget. Hvorvidt det er at hoppe som en frø, eller løbe som en kat, så skal barnets mentale processer på arbejde for at identificere dyrets særlige kendetegn og bevægelser. Ubevidst får barnet gennemført fysiske øvelser, som ellers ville være kedelige og hårde.
Afslutning
Dette er blot et par eksempler fra undervisningen, som forhåbentlig kan vise nogle af de tanker instruktørerne gør sig bag aktiviteterne i deres undervisning.
Det sidste der skal understreges er, at for børnenes udvikling har legen en værdi i sig selv. Oftest søger vi at tillægge den noget betydning (gøre den lærerig) og overser legens iboende kvaliteter og dynamikker. På Mini-holdet bruges der lege, ikke kun fordi det inkorporerer fysisk aktivitet med relevante kognitive evner, men fordi den stemning og dynamik der skabes af legen, er værdifuld. Børn i den alder som Mini-holdet underviser har brug for skift og variation, og netop her bliver det ekstremt vigtigt at anvende lege der højner netop de kvaliteter som børnene har brug for i karate. Leg er værdifuld i sig selv, og kan samtidig anvendes på måder der sikrer barnets læring og koncentration.
Indlægget her har forhåbentlig givet et indblik i den måde vi i Taifu søger at strukturere en undervisning der tager højde for børns alder og udvikling.